24 Oktober 2009

Perubahan Dalam Sukatan Baru

Empat Aspek Utama :

1. Persepsi Estetik (Bahasa Muzik) 2. Pengalaman Muzikal 3. Ekspreasi Kreatif

4. Penghargaan Estetik

Keempat-empat aspek di atas dijalankan menggunakan aktiviti nyanyian,muzik dan gerakan,permainan alat muzik dan aspresiasi muzik.

Tujuh Konsep Muzik Yang Utama (Perlu diketahui oleh semua Pendizik) - Pendiidik Muzik.

1. Irama 2. Melodi 3. Warna ton 4. Bentuk 5. Harmoni 6. Teksur

7. Ekspresi



1. Irama

Diaplikasikan kepada semua yang berkaitan dengan unsur masa dalam muzik.

a. Muzik bergerak kepada beat/bunyi yang stabil.

b. Setiap beat dan rehat mempunyai nilai sama ada panjang / pendek.

c. Kumpulan beat membentuk tanda masa / meter.

d. Beat-beat mempunyai tekanan.

e. Gabungan not / beat membentuk corak irama yang berlainan dan atau berulang-ulang.

Simbol Verbal :

Irama detik not dan tanda rehat meter tekanan corak irama,ostinato,rentak.

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaran murid-murid akan dapat :

1. Merasa nadi/detik sesuatu lagu/muzik

2. Membezakan panjang pendek sesuatu nilai not dalam corak irama.

3. Merasa tekanan / accent pada sesuatu lagu.

4. Membezakan irama/rentak yang sama dan tidak sama.

5. Mengenal pasti meter sesebuah lagu yang dimainkan/dinyanyikan/didengar.



2. Melodi

Susunan pic secara melintang.

a. Terdapat pic tinggi,rendah dan sederhana

b. Pic dalam melodi boleh bergerak menuju ke arah tinggi,rendah dan mendatar.

c. Pic dalam melodi bergerak secara bertangga atau melompat.

d. Ton-ton dalam satu siri pic yang ada kaitan antara satu sama lain membentuk satu kumpulan atau

rangkaian pic.

e. Gabungan beberapa rangkaian pic membentuk sebuah melodi lagu.

f. Pic boleh disusun secara berurutan.

g. Pic-pic yang berkaitan antara satu sama lain boleh membentuk sebuah melodi lagu.

Simbol Verbal :

Melodi skel (major,minor,pentatonik) frasa lagu / melodi sekuens nada

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaran murid-murid anak mendapat mengenal pasti dan membezakan :

1. Antara melodi dan iringan.

2. Pic tinggi,tengah dan mendatar.

3. Skel yang dimainkan.

4. Pic yang melompat dan berulang.

5. Nada sesebuah lagu yang dimainkan/dinyanyikan



3. Warna Ton

Bunyi-bunyian yang dihasilkan oleh pelbagai sumber mempunyai ciri-ciri yang tersendiri.

Sesuatu bunyi-bunyian itu mempunyai mutu yang berlainan dan memberi satu gambaran atau idea yang tersendiri.

Hasil dan mutu sesuatu bunyi itu adalah disebabkan oleh alat itu sendiri dibuat daripada bahan-bahan tertentu dibuat,cara dibuat dan dibunyikan.

Simbol Verbal:

Alat suara - manusia,binatang,kenderaan,alam semula jadi dll. perkataan deskriptif ton - gelap , cerah , padat , garau , kasar suara - soprano , alto , tenor dan bes Keluarga alat muzik - membranofon, aerofon , kordofon dan idiofon.

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaran murid-murid akan dapat :

1. Mengenal psati bunyi-bunyian yang didengar di sekeliling mereka.

2. Menghasilkan pelbagai bunyi yang didengar,diterokai / eksperimen dll.

3. Membezakan dan mengenal pasti bunyi-bunyian yang lembut,kasar,tinggi,rendah,padatgarau dll.

4.Mengenal pelbagai jenis alat muzik seperti piano,rekoder,dram,trumpet,gong,violin dll.



4. Bentuk

Satu paten/corak boleh dihasilkan melalui gabungan beberapa pic/ton.

a. Gabungan siri-siri pic menghasilkan satu idea.

b. Rangkaian frasa boleh dicantumkan untuk menghasilkan satu idea muzik yang lebih besar.

c.Segmen muzik (motif,frasa,seksyen) boleh diulang dan dipelbagaikan.

d. Segmen muzik seperti intro dan yang akhir boleh diadakan.

Simbol Verbal :

Motif frasa seksyen,koras,rangkap ABA , berulang,kontras intro,koda

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaan murid-murid akan dapat membezakan dan mengenalpasti :

1. Frasa yang sama dan yang lain melalui lagu-lagu yang dinyanyikan/mainkan.

2. Rangkaian lagu berangkap da korasnya.

3. Intro dan koda sesebuah lagu atau muzik.



5. Harmoni.

Hasil gabungan 2 pic atau lebih disusun secara menengak dan dinyanyikan/dimainkan serentak.

a. Dua pic boleh dibunyikan serentak.

b. Gabungan 3 atau lebih pic dimainkan secara serentak.

c. Dua atau lebih rangkaian melodi boleh digabungkan dan dibunyikan serentak.

d. Iringan kord pada melodi boleh menghasilkan bunyi harmoni.

Simbol Verbal :

Harmoni jeda triad tonik/kord round,polifoni,deskan,kaunter melodi kord iringan homofoni

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaran murid-murid akan mendapat :

1. Membezakan antara melodi (rangkaian pic) dan harmoni (himpunan pic-pic - iringan).

2. Mengenal pasti antara lagu/muzik satu suara dan muzik/lagu dua atau lebh dua suara.

3. Menyanyi lagu pusingan - round,berkembar dan lagu-lagu yang mengandungi kaunter melodi dan deskan.



6. Ekspresi

Satu gabungan semua elemen deskriptif termasuk tempo,dinamik yang mengandungi satu ekspresi ide muzik.

a. Sesuatu bunyi itu boleh menjadi kuat atau lembut.

b. Satu sekuen/siri bunyi boleh dikuatkan atau dilembutkan secara beransur-ansur.

c. Sesuatu bunyi itu boleh dilanjutkan,dilicinkan dan dipendekkan atau dilembutkan secara beransur- ansur.

d. Sesuatu siri/sekuen bunyi boleh dicepatkan atau dilambatkan.

e. Sesebuah lagu/muzik mempunyai ciri-ciri tersendiri - mud.

Simbol Verbal :

Dinamik Volume cerscendo diminuendo susutain,legato,staccato cepat,lambat

mud - riang,tenang,cemas,cergas.

Objektif P & P :

Di akhir pembelajaran murid-murid akan mendapat :

1. Membeza dan mengenal pasti di antara bunyi pada sesebuah lagu dan muzik yang kuat dan lembut.

2. Memahami bahawa pada tempat-tempat yang tertentu dalam sesebuah lagu/muzik boleh beransur- ansur menjadi kuat atau perlahan.

3. Memahami bahawa sesetengah lagu/muzik boleh dipelbagaikan dengan bunyi pendek,lembut,panjang,terputus-putus dan lain-lain lagi.



7. Tekstur / Jalinan

Tekstur ditentukan oleh pelbagai kombinasi atau gabungan bunyi yang didengar.

a. Sesuatu bunyi yang didengar boleh memberi bunyi yang nipis atau satu / teba atau banyak.

b. Tekstur ditentukan oleh pembentukan harmoni.

Simbol Verbal

Solo duet trio quartet orkestra monofoni homofoni polifoni

Objektif P & P :

Pada akhir pembelajaran murid-murid akan dapat :

1. Mengenal pasti samada lagu/bunyi yang didengar itu dinyanyikan/dimainkan oleh seorang,dua atau lebih.

2. Membezakan bunyi yang bercirikan monofoni,homofoni dan polifoni.



Pasukan Koir Sekolah.

Walau apa sekali pun sebab tertubuhnya sesbuah kumpulan koir,tujuan utama yang anda perlu laksanakan ialah membantu pelajar memperkembang dan meningkatkan potensi dan bakat mereka dalam bidang nanyian.

Berikut adalah antara beberapa matlamat bagi membimbing koir:-

1. Memperkembang daya ekspresi estetik dan aspresiasi.

2. Mengenali dan menghargai pelbagai jenis lagu - patriotik,semasa,tradisional,klasik,kanak-kanak dan lain-lain.

3. Memahami pentingnya nilai-nilai murni seperti kerjasama,tangungjawab dan disiplin.

4. Mengalami keseronokan dan kepuasan dalam membuat persembahan yang terbaik untuk diri sendiri dan untuk kumpulan.

5. Memperkembangkan sikap dan kemahiran yang menggalakan mereka mengunakan suara mereka sebagai aset sepanjang hayat mereka.

Sebagai pembimbing koir mempunyai matlamat adalah penting. Antaranya ialah :

1. Memperbaiki pengetahuan dalam teknik suara.

2. Memperbaiki gaya memimpin.

3. Dapat mengubah lagu dalam 4 suara dengan baik.

4. Membina sebuah studio koir.

5. Mendapatkan sokongan ibubapa dalam aktiviti-aktiviti dirancang.

6. Menguruskan lawatan untuk menyaksikan persembahan koir.

Obkektif pembelajaran adalah pernyatan hasil dar pembelajaran secara langsung.Antara contoh pernyataan ialah ahli koir dapat :

1. Menunjukkan pengurusan pernafasan yang betul.

2. Menyanyi dalam dua suara dalam kumpulan kecil dengan yakin.

3. Menyanyi dengan sebutan yang jelas dan betul.

Penubuhan Kumpulan Koir.

Sebelum dapat menubuhkan kumpulan koir,kita perlukan ahli dan mengetahui sasaran kita.Ada sesetangah berpendapat lebih mudah sekiranya pelajar tahap dua diambil memandangkan mereka lebih matang dari aspek perkembangan,fisikal,emosi dan inelek.Namun begiutu,menyediakan kumpulan yang terdiri dari paelajar tahap satu merupakan faktor yang baik kerana kemahiran dan teknik suara mereka akan berkembang dengan lebih awal lagi.

Saiz kumplan koir yang menghasilkan bunyi suara yang baik adalah kumpulan yang mengandungi 30,45 hinga 80 orang ahli.Sekiranya melebihi 80 orang ahli,pastikan disiplin dapat dikawal.

Klasifikasi Suara.

Biasany a dalam kumpulan koir hanya empat suara yang kerap digunakan iaitu soprano,alto,tenor dan bes/bass atau koir yang terdiri dari wanita ialah soprano,mezzo soprano dan alto.

Di dalam koir sekolah rendah yang terdiri dari kanak-kanak lelaki dan perempuan selalunya suara mereka tiada perbezaan sehinggalah kanak-kanak lelaki mencecah umur dari 11 hingga 14 tahun apabila suara mereka bertukar menjadi lebih rendah dan dalam atau lebih dikenali sebagai 'pecah suara'.

Suara kanak-kanak perempuan tidak mengalami pecah suara seperti kanak-kanak lelaki cuma suara mereka menjadi lebih matang apabila meningkat dewasa.Kanak-kanak lelaki yang mengalami transisi vokal ini perlu diawasi degan teliti dan digalakkan untuk bernafas lebih kerap dan mengekalkan postur nyanyian yang selesa dan baik.

Suara Penumpang.

Penyanyi penumpang adalah penyanyi yang boleh menyanyi dengan pic yang tepat dan baik sekiranya ia menyanyi di dalam kumpulan atau diiringi irigan muzik.Penyanyi jenis ini tidak dapat menyanyi sendiri tanpa rakan-rakan lain atau bantuan muzik iringan.

Ini mungkin disebabkan ia tiada keyakinan diri atau malu dan takut membuat kesilapan.Salah satu sebab adalah kerana ia mempunyai ingatan tonal yang kurang baik.

Cara mengatasinya - Latihan menyanyi secara bertalun yang akan membantu ingatan tonal yang baik dan memberi keyakinan dalam nyanyian solo.

Menghafal corak melodi yang pendek dalam solfa.

Galakkan menyanyi dalam hati ata dalam kepala - 'inner hearing'.Ini memelukan daya konsentrasi yang tinggi.

Latihan nyanyian dan mengulang corak melodi perlu dijalankan dalam teknik latih tubi.

(Bersambung...)

Bahan dari Panitia Pen.Muzik Daerah Kulaijaya